Piše: Juraj Sotošek Rihtarec
Počnimo od početka, to je uvijek najbolje.
Parfemska povijest seže daleko, u Antičko doba, kada su mirisi bili biljna
ulja. Srednji vijek je doba kada se prvi put počelo eksperimentirati s
alkoholom, no prava parfumerija kakvu znamo je prilično moderna pojava koja
datira iz 19. stoljeća. Tada su europski dvorevi bili puni aristokracije koja
je pomicala granice i unaprjeđivala parfumeriju.
S vremenom se razvila komercijalna parfumerija, parfumerija brojki i Excel
tablica. To je suvremena, današnja parfumerija. Ona koja se zasniva na zakonu
brojeva, količine, marži i jeftine proizvodnje. Danas živimo u svijetu gdje
rječju 'parfem' označujemo proizvod koji je toaletna ili parfemska voda, ni
približno izvornom 'parfemu' koji ima svoje zakonitosti piramide i kvalitete.
70ih godina u Parizu se pojavio bankar sa zanimljivom idejom i 'nosom' za biznis i parfeme, Jean Laporte koji je stvorio prvi parfemski brend koji se pozicionira kao alternativa komercijalnim parfemima. To su bili prvi istinski počeci niche parfumerije koja se zapravo proklamira kao alternativa komercijalnom, nešto što je drugačije i ima umjetnički izričaj.
Zašto niche? Izvorno, to je riječ koja označava nišu, nešto što je van očiglednog, a referira se na niše u zidu u religioznim objektima jer su u njima bili postavljeni ornamenti od posebnog značaja. Niche (čita se 'niš') je upravo to, proizvod od posebnog značaja jer je rađen na suprotnim principima od komercijalnih i zahtjeva da bude posebno istaknut te da mu se prida zaslužena pažnja i vrijeme. Komercijalni parfemi se danas stvaraju poput automobila, na traci, u velikim količinama sa suvremenim sastojcima koji mješavina prirodnih i kemijskih komponenti.
Prilikom odabira finalnog proizvoda, kompanija koja proizvodi parfeme daje 'brif' (breaf) naručitelju s nekoliko desetina uzoraka te se naposlijetku odabire jedan za koji se smatra da će polučiti uspjeh na tržištu.
Niche parfemi funkcioniraju skroz suprotno.
Niche je i dalje sinonim za luksuz, eleganciju, profinjenost i kvalitetu.
Niche parfem je potpuna suprotnost jer je svaki napravljen individualno, jer
svaki miris prepričava autorovu priču. Postoje nekoliko bitnih odrednica za
niche parfem.
Prva je svakako kvaliteta izrade. U niche parfeme se uglavnom stavljaju esencije vrhunske kvalitete, kojoj se može odrediti porijeklo, baš poput vinu i njegovom terroiru. Rijetko kojem niche parfemu se ne može odrediti podrijetlo sastojaka koje koristi, na primjer, vanilija s Madagaskara, Mizori sandalovina, vetiver s Haitija, pačuli iz Indonezije i tako dalje. Bitno je za naglasiti kako niche parfem u sebi sadrži izrazito prirodne materijale i esencije što dovodi do druge odrednice.
S druge strane, niche parfem krasi ljepota kreacije, raskoš, čistoća, a to
je upravo bazirano na kvaliteti materijala. To je miris s umjetničkim izričajem
koji prenosi poruku, emociju, imaginaciju prepričanu mirisnim notama. Kao što
je Bach koristio glazbene note kao svoj izričaj, Monet boje, tako parfumer
koristi esencije za pričanje priče. Svaki niche parfem ima svoju ideju, svoju
bit i karakter i to ih čini izrazito individualnim i teškima za odabrati, no
jednom kada se odabere, onda se više ne pušta.
Također, svaki niche parfem potpisuje vrhunski parfumer koji ima svoj stil, svoj narativ i paletu esencija s kojima barata. Kao dizajner odjeće, tako funkcionira i parfumer – jedan će Vam se svidjeti, dok drugi neće.
Naposlijetku, pakiranje je također dio priče jer zaokružuje cijelinu. Kod
niche parfema ništa nije slučajno, već rađeno s namjerom. Pakiranje, bočica,
naljepnica, boje se upotpunjuju s pričom koju priča miris. Na primjer, često se
rade bočice po mjeri kako bi odražavale ljepotu i narativ mirisa, a kalup za
jednu takvu bočicu košta od 15 000 eura pa nadalje.
Često se spominje da su niche parfemi skupi, no ipak, mnogi opravdavaju
cijenu zbog svoje kvalitete i skupoće izrade. Oni se rade u malim količinama,
često limitiranim sa vrhunskim sastojcima koji koštaju preko 10 000 eura po
litri. Zbog svoje umjetničke strane, kvalitete izrade, pakiranja i unikatnosti,
oni postižu visoke cijene. Naposlijetku, takav miris nudi osobni pečat koji ne
nudi niti jedan drugi proizvod.
Niche parfem je, kako uvijek kažem, tekuća biografija. Miris koji se slaže
s osobnošću, s karakterom i po njemu ćete pamtiti događaje, emocije, mjesta.
Naravno, to je moguće i s običnim komercijalnim mirisom, no ipak, niche nudi
nešto puno više, posebnije. To je naprosto drugačiji svijet i ako ga jednom
probate, zauvijek ostajete u njemu. Zato se u Plazi trudimo napraviti široku
ponudu koja bi mogla biti popout muzejskih eksponata uz naše kustose i prodajno
osoblje.