
Uz sve dostupne
vrste i mirise, kupovina parfema nije uvijek lagana i može biti jako zbunjujuća,
ali razumijevanje ovih parfimerijskih termina može pomoći. Mirisne tvari se u
parfemima nalaze u različitim koncentracijama i prema tome postoje različite
oznake na pakovanjima mirisa. Šta je extrait, a šta EDP i EDT?
Extrait de
parfum
Parfem, poznat i
kao extrait de parfum ili čisti parfem, ima najveću koncentraciju
mirisa. Sama riječ „parfem“ nastala je latinskih riječi per – iz, kroz i
glagola fumare – dimiti, a označava lako isparljive mirisne supstance.
Danas ovu riječ ne koristimo samo za ekstrakte, nego i za varijante sa manjom
koncentracijom mirisa, pogotovo u svakodnevnom govoru.
Parfem sadrži 15%
do 40% mirisa, ali uglavnom je koncentracija između 20% i 30% odrednica većine
parfema. Od svih tipova mirisa, extrait de parfum traju najduže; obično
šest do osam sati, a neki čak i preko 24h. Oni obično imaju i najvišu cijenu od
svih vrsta mirisa zbog visoke koncentracije mirisnih molekula. Osobama koje
imaju jako suhu kožu upravo će extrait de parfum naviše prijati jer
imaju najmanje alkohola i najmanje isušuju kožu.
Donedavno, extrait
de parfum je bio vrsta u izumiranju – ponajviše zbog toga što se nošenje
ovih mirisa vezivalo za starije gospođe. Međutim, sada viđamo i come back
određenih ekstrakata, pogotovo onih koji dolaze iz linija kuća visoke mode,
poput Chanel i Dior. Oni su najluksuzniji mirisni proizvodi, predstavljaju
prestiž, a čak i ne moraju biti „teški“ i napadni, što je samo jedna od
predrasuda vezano za ove tipove mirisa.
Oni imaju manji silage,
manje stvaraju onu „mirisnu auru“, a to je zbog većeg sadržaja ulja i manjeg
sadržaja alkohola te se više drže uz kožu, intimniji su.
Treba dodati i to
da postoje razlike između ženskih i muških extrait de parfum: ženski
obično imaju raskošnije i skuplje mirisne komponente.
Eau de Parfum
Nakon parfuma, eau
de parfum (EDP) ima sljedeću najveću koncentraciju mirisa - između 15% i
20%. Eau de parfum u prosjeku traje četiri do pet sati. Nešto je
manje skup od extrait de parfum i
to je jedan od najčešćih tipova mirisa, pogodan za svakodnevno nošenje.
Eau de
toilette - toaletna voda
Eau de toilette
(EDT) ima koncentraciju mirisa između 5% i 15%. Jeftiniji je od EDP i vrlo je
popularan. EDT miris obično traje dva do tri sata. Eau de toilette neki
smatraju za „dnevnu odjeću“, lakšom, i nosivijom verzijom parfema, posebno za
poslovne žene i muškarce, koji ne žele da njihov parfem bude dominantna nota
sastanaka. Ljetni parfemi su često u verzijama EDT, a neki mirisi imaju samo
ovu verziju.
Eau de
cologne - kolonjska voda
Eau de cologne, ili
EDC, ima znatno nižu koncentraciju mirisa od gore navedenih vrsta parfema. EDC
ima koncentraciju mirisa od 2 do 4% i visoku koncentraciju alkohola. Jeftiniji
je od drugih vrsta mirisa, ali miris uglavnom traje do dva sata. EDC uglavnom
dolazi u većim bocama jer više mirisa treba koristiti.
Naziv eau de
cologne izvorno se odnosio na tradicionalni recept iz 18. stoljeća u kojem
su se koristile biljke i citrusne note uz malo miješanja s osnovnim notama. Izmislio
ga je Giovanni Maria Farina 1709. i kasnije se počeo proizvoditi u Kelnu
(franc. Cologne), što je ujedino bila i jedna od najstarijih tvornica parfema u
svijetu.
Praktično uvijek se
kod EDC radi o proizvodima namijenjenim muškarcima.
Eau fraiche
Eau fraiche sličan je eau de cologne po tome što će miris obično trajati i
do dva sata. Eau fraiche ima još nižu koncentraciju mirisa nego eau
de cologne, obično samo 1% do 3%. Iako eau fraiche ima nisku
koncentraciju mirisa, on ne sadrži veliku količinu alkohola. Uz mirisne tvari,
ostatak ovog tipa mirisa čini uglavnom voda.
Treba dodati i to
da se neki parfemi veoma razlikuju u svojim EDP i EDT varijacijama, što
zbunjuje kupce. Ponekad, parfemske kuće odluče da promijene mirisnu piramidu
nekog proizvode, recimo, EDT „olakšaju“ od nekih komponenti u odnosu na EDP ili
restruktuiraju miris. Takav je slučaj sa EDP i EDT verzijama Chanel No 5. Extrait
de parfum ovog parfema se također razlikuje i od EDP i od EDT formulacije,
jer ima manje izražen aldehid, a intenzivniji iris. Dakle, upamtite da nije
razlika samo u koncentracijama.
Uz navedene
parfeme, na raspolaganju su vam maglice, after-shave proizvodi i druge vrste
mirisa. Mirisi višeg razreda i veće koncentracije mirisnih komponenti koštaju
značajnu svotu novca, ali nekome baš stoje. Prethodno istraživanje će osigurati
da na kraju i dobijete vrstu mirisa koji tražite. Uz vrste mirisa i njihove
koncentracije, postoje i mirisne note koje određuju konačni miris.